Dénis Lindbohm i kamp mot cancer

[Dénis Lindbohm behandlas sedan något år för en envis cancer. Han har gett sitt medgivande till spridning av information om hur kampen går.]

Följande är saxat ur ett brev till Ahrvid Engholm:

Det är en envis form av cancer jag har, placerad i muskelvävnad till höger på halsen, med en liten bula kloss intill högra halspulsådern strax under örat. Jag har nu fått 61 injektioner med cytostatika.

Vid besök […] på Onkologen den 13 maj gav [läkaren] beskedet att vi måste göra uppehåll i injektionerna under sommaren, eftersom cytostatikan tar på hjärtat och även orsakar andnöd. Han förskrev två sorters inhalatorer, som jag skulle spraya i svalget tre gånger varje dag. Det gjorde jag och mådde toppen i fem dygn, men så vaknade jag klockan 3 på natten till den 20 maj med ohygglig hosta. Hostade så det kom blod.

[…] Så efter midnatt till lördagen den 22 ringde Ann efter ambulans. Den kom in på de nattmörka gångarna här i sommarstugområdet och jag hamnade på akuten. Var kvar där till bortåt kl 7. Då konstaterades att jag fått lunginflammation, tydligen orsakad av inhalatorerna som nedsatt immunförsvaret. Blev inlagd och Ann fick ta taxi tillbaka till sommarstugan.

[Läkaren] […] anlitade sedan experter på Lungan och jag fick förskrivet en annan sorts inhalator.

[….] Så nu får vi se om denna inkarnation kan fortsätta en tid ännu eller om det blir dags för tunnelfärden till varelsen av ljus och en tids vederkvickande semester i pairidaeza. Eller var fan jag får semester.

Ett svar

  1. Jag hoppas Dènis Lindbohm klarar sej.

    Han är en av Sveriges mer underskattade SF-författare; jag har läst flera av hans romaner (från Sam J.Lundwalls gamla Delta Förlag och ännu äldre Science Fiction Serien) med stor behållning.

    -A.R.Yngve
    http://yngve.bravehost.com

Kommentera

