En titt bakom kulisserna på bloggen Fanspan

Efter över ett år kan jag väl tillåtas ett litet metainlägg.

När jag började föra den här bloggen i maj i fjol, gjorde jag det utan någon som helst programförklaring. Det hade väl känts lite löjligt eftersom läsekretsen var synnerligen liten och dessutom bestod av aktiva sf-fans. Men utan att jag direkt är i närheten av att ha nått kvällspressens antal läsare är det i alla fall numera några tjog varje dag som läser vad jag skriver, och en del andra hittar hit via webbsökningar. Alltså kan jag ju tala om vad det hela handlar om.

I vänsterspalten står det att bloggen ”listar nyheter om science fiction i Sverige och om svensk sf-fandom”. Det första är självförklarande, men det andra kräver en förklaring: Sf-fandom är ett organiserat nätverk av sf-intresserade. Jag har skrivit ihop en presentation av fandom. Läs den om du inte redan vet vad fandom är för något.

Så där. Tillbaka till det ordinarie programmet. Ingen som har några nyheter de vill sprida vidare?

Kommentera

