Senaste numret av Nova Science Fiction ute nu

Nummer 4, 2004 är ett temanummer om Clifford D. Simak. Åka skriver en del om det i sin blogg, läst och tänkt i Annien.

5 svar

  1. En sak som bekymrar mig är att Nova Sf (i sin nuvarande inkarnation) är så ”diskret” designad att den nästan försvinner i det övriga tidskriftsutbudet.

    Alltså, själva innehållet är inte ”för smalt” för en svensk publik, inte på 2000-talet iallafall… men förpackningen och websidan verkar ha en ”Jag är liten och rädd, slå mig inte!” -attityd.

    Omslaget borde ha en stor, tydlig logo och omslag som verkligen skriker ”VI PUBLICERAR SCIENCE-FICTION OCH VI SKÄMS INTE FÖR DET!”

    Bara en åsikt, alltså.

    -A.R.Yngve
    http.//yngve.bravehost.com

  2. En tolkningsfråga, tycker jag i alla fall själv. Som väl många fans har jag ägnat alldeles för många år åt att be om ursäkt för att jag gillar sf och till råga på allt anser att sf är värt att ta på allvar både som litteratur och som idémedium; med Nova i den här inkarnationen känner jag faktiskt lättnaden av att inte be om ursäkt längre. Därför har jag inte heller upplevt behovet av att vare sig skrika eller säga något om att jag inte skäms. Vad jag försöker göra är en tidskrift som presenterar sf på samma självklara och självsäkra sätt som andra presenterar lyrik eller samtidspsykologiska texter. Det är sant att Nova inte griper folk i kragen och gastar ”Ta mig på allvar!” Men jag tycker inte att det är sant att den säger sig vara liten och rädd; vad jag menar att den säger är att den är en seriös tidskrift som självklart måste tas på allvar.

  3. Tas på allvar? Av vem? Av ”kultureliten”? Av kritikerkåren? Av läsarna?

    Ingen borde längre bekymra sig om att SF borde tas på allvar. Den tas ytterligt på allvar av de flesta vanliga människor, för de lever sin vardag i en Science Fiction-lik verklighet.

    Om folk ser robotar, futuristiska bilar eller klonade keldjur på bio, så väntar de sig snart att kunna köpa dessa produkter. Och det gör de rätt i.

    SF är på väg att bli en form av product placement. Detta betyder stora pengar, och stora pengar tas på allvar.

    Så en tidskrifts framtoning som ”seriös” måste inte längre nödvändigtvis vara det samma som ”obskyr” framtoning. Man kan synas och ändå tas på allvar.

    -A.R.Yngve
    http://yngve.bravehost.com

  4. Tas på allvar? Av vem? Av ”kultureliten”? Av kritikerkåren? Av läsarna?

    Ingen borde längre bekymra sig om att SF borde tas på allvar. Den tas ytterligt på allvar av de flesta vanliga människor, för de lever sin vardag i en Science Fiction-lik verklighet.

    Om folk ser robotar, futuristiska bilar eller klonade keldjur på bio, så väntar de sig snart att kunna köpa dessa produkter. Och det gör de rätt i.

    SF är på väg att bli en form av product placement. Detta betyder stora pengar, och stora pengar tas på allvar.

    Så en tidskrifts framtoning som ”seriös” måste inte längre nödvändigtvis vara det samma som ”obskyr” framtoning. Man kan synas och ändå tas på allvar.

    -A.R.Yngve
    http://yngve.bravehost.com

  5. Yngve… Den kritiken har andra kommit med, och faktum är att Nova SF blivit mycket bättre på det planet. Holmberg tycks uppenbarligen lyssna på ”kritik”, vilket jag tycker är positivt.

Kommentera

