Göteborgs-Posten recenserar Onsdagslegender

Bokförlaget Onsdags första bok, antologin Onsdagslegender, har uppmärksammats på G-P:s kultursida. Recensenten, Mats Kolmisoppi, är en smula kluven. Å ena sidan tycker han att flera av novellerna är riktigt bra, å andra sidan att antologin tänjer på temat fantastik så att det blir närmast meninglöst.

4 svar

  1. Så här avslutas recensionen:
    ”Det är möjligt att skillnaderna mellan fantasy- och science fiction-litteraturen inte är så stora som jag låter påskina. Men det är också möjligt att de förhåller sig till varandra som kartböcker till lyrik (i den samtida litteraturen sägs det ju trots allt finnas en del likheter …).
    Min förhoppning är att bokförlaget Onsdag i fortsättningen kommer att ge ut det senare.”

    Jag tror att jag missar något i syftningen här. Vad menar han att han hoppas att de ska ge ut — lyrik eller science fiction, eller något annat? Och vad är det för likheter i den samtida litteraturen — interna likheter i största allmänhet, eller likheter med lyrik eller kartböcker?

  2. Han vill kort sagt ha en starkare anknytning till ämnet. Lite luddigt uttryckt och jag är osäker på om ”skillnaderna mellan fantasy- och science fiction-litteraturen” syftar på skillnaden mellan delgenrerna eller sinsemellan enskilda verk, men satt i sitt sammanhang framgår det att han vill ha konkret fantastik, inte allmän skönlitteratur som med lite god vilja kan anses ha en viss anknytning.

    Tror jag.

  3. Jag tyckte att det var en ganska oklar recension över huvud taget. Utöver det faktum att det är en antologi med bredd sade den mig inte mycket alls och avslutningen blev minst sagt luddig. Jag satt och funderade i ett par minuter och kom fram till att det som kändes troligast var att han ville ha mer science fiction snarare än allmän fantastik.

    //JJ

  4. Det speciella med SF-fans som skriver recensioner, är att de ofta är väldigt rakt på sak med argumentet ”JAG VILL ha följande saker i boken istället..”

    Detta kan verka ohyfsat, men är ju också ärligt: har inte alla kritiker personliga preferenser? (Fast dom flesta döljer sin smak bakom ”objektiva” argument…)
    🙂

    -A.R.Yngve

Kommentera

