Club Sci-Fi – ny förening för sf-intresserade?

Jag vittjade spamfiltret och upptäckte ett månadsgammalt brev från en kille som håller på att försöka att starta en förening för science fiction-intresserade.

Så vitt vi vet så är vi den enda svenska klubben som har alla science-fictionintresserade som målgrupp. Det finns ju åtskilliga science-fictionklubbar, men dessa har oftast någon speciell inriktning, t.ex. Star Trek.

Det är intressant hur sf-intresserade tenderar att återuppfinna fandom gång på gång. Det här ser ut som en yngre, hippare version av SFSF. Nå, trots ambitionen att vara en generell sf-förening är det tydligt att tyngdpunkten hamnar på de visuella medierna, snarare än på böcker.

Föreningen existerar idag som ett embryo på Lunarstorm där sf-gruppen har 3.200 medlemmar. Hur många av dessa som väljer att sedan betala 150 kronor om året för att bli medlemmar i Club Sci-fi återstår väl att se. Klubben kommer att försöka locka med medlemstidning, webbtjänster, e-postadress, filmträffar och sf-kongresser med influgna skådespelare. De räknar med att vara igång i höst.

5 svar

  1. Tror du inte att betoningen på visuella medier beror mest på att det är vad folk känner till? Kanske måste man börja i den änden, om man vill dra folk.

    Jag tycker att SFSF kan må bra av lite konkurrens. Den här föreningen verkar dock ha så höga ambitioner att jag blir lite rädd för att det ska gå åt pipan. Fast jag blir förstås genast sugen på att infiltrera deras medlemstidning — det blir ytterligare ett ställe där jag kan skriva!

    I en sån här förening kan det definitivt frodas olika falanger, och man kan ju hoppas att det inte blir den pryl- och jippoinriktade som kommer att dominera helt. Om det uppstår nya sf-klubbar med sociala och diskussionsglada människor är det precis vad jag har längtat efter.

  2. Tror du inte att betoningen på visuella medier beror mest på att det är vad folk känner till?

    Nja, jag tror att det beror på att det är det inom genren som de flesta är mest intresserade av, inkluderat klubbgrundaren. Så det är fullständigt naturligt, men det gör att klubben inte känns riktigt så ”generell” som grundaren menar att den är.

    Annars håller jag med om att initiativet låter jättekul. Friskt blod behövs sannerligen, även om han inte riktigt är så först ut på plan som han tror eller försöker påskina. Men om det gamla blodet stannar av och levrar sig, då är det friskt blod som behövs! Jag hoppas att det hela kommer igång i höst enligt plan.

  3. Den här diskussion har blivit kusligt blodig…
    😉

    Skämt åsido… jag antar att det är på förhand hopplöst att bilda nya föreningar och genast bestämma vilken typ av SF dom ”ska” handla om.
    SF-fans i allmänhet ogillar förmynderi, så det bästa är att sätta igång nåt och se vad som händer.

    Men sugs inte mycket av det ”nya blodet” upp av de nya kommunikationskanaler som inte fanns för bara 10 år sen?
    (Läs: Internet, message boards, nedlastbara media, etc.)

    Man glömmer lätt att när SF-fanzinen och SF-klubbarna började i Sverige, så var dom det ENDA sättet för fans att träffas och prata om sitt intresse… ett fanzine i posten var som ett ljus i ett stort kulturellt mörker.

    Nytt blod, javisst… men blodet kan numera rinna åt alla möjliga håll.🙂

  4. a. s. yngve: Men sugs inte mycket av det ”nya blodet” upp av de nya kommunikationskanaler som inte fanns för bara 10 år sen?

    Jag är inte säker på vad du menar här. Menar du att det är onödigt att starta en klubb? Jag tycker att klubbar är en utmärkt idé. Dessa klubbar får gärna använda sig av alla möjliga kommunikationskanaler, precis som vi som redan är fans gör &mdash eller tror du att vi bara sysslar med stenciltryck😉 Grejen med en klubb är ju att det är en sammanhållen grupp där folk får chans att mötas i ett större sammanhang än bara ett par åt gången, och där man kan ha gemensamma aktiviteter. Internet är inte ett annat medium än en klubb, det är ett hjälpmedel för en klubb.

    Nytt blod rinner hit och dit, och det har varken jag eller johan sagt något ont om. Det vi är allra mest intresserade av är ju ändå att spana efter dem som kan tänkas vara våra likasinnade, som vi kan bli kompisar med. Att det finns massor av sf-intresserade personer på nätet är inte det primärt intressanta för mig. Det är väl kul, men det jag är ute efter är dem som är intresserade av att umgås och spekulera och ha kul — vara fans helt enkelt, i den snäva meningen. De som vill kännas vid fandom och dess kultur, och vill vara med oss (förhoppningsvis utan att fanatiskt vilja återskapa det som fordom var, men ändå ta det som en grund att bygga vidare på). Dem som jag kan skicka fanzines till, och som kan vilja ha små gatherings eller komma och hälsa på. Jag tror att det kan finnas sådana människor i en sån här förening, tillsammans med alla övriga sorter. Därför blir jag glad och förhoppningsfull.

    Vet du vad, yngve? Jag tror inte att du förstår dig på fandom riktigt. Fandom lever. På internet, och via de andra kommunikationskanaler du nämner. Fandom är inte en kommunikationsform, det är en samling människor som känner till fandom och vill vara med andra fans.

  5. Jag menar inte att jag är emot startandet av föreningar. Vad spelar det för roll vad jag anser? Om folk vill starta en förening så gör dom det.

    Men kanske har du rätt: jag har nog aldrig riktigt förstått svensk fandom. :-S

Kommentera

