Vill du vara med i en SF-bokcirkel på nätet?

Henrick Pålsson på bloggen Filosofi, Människor och Science Fiction skriver att han saknar e-postlistor där man tillsammans läser en sf-roman under en månad och sedan diskuterar den. För att råda bot på detta beklagliga sakernas tillstånd har han därför startat en sådan yahoogroup som han kallar Svenska science fiction-rörelsen.

12 svar

  1. Bra initiativ! Fast namnet kan möjligen skapa missförstånd i… eh.. vissa politiska kretsar.
    😉

  2. Nu är jag väl trögtänkt, men käre anonyme beundrare, utveckla gärna resonemanget ty din poäng går mig förbi.

  3. Äh, det slog mig bara att namnet ”Svenska science fiction-rörelsen” låter lite som ”Nysvenska rörelsen” eller nån sån högerextrem grupp. Men ta’t inte så förbenat allvarligt…🙂

  4. Bortsett från att associationen ”rörelse” > högerextremism känns oerhört långsökt så begriper jag inte varför du tror att jag tar din kommentar ”förbenat allvarligt”… jag förstod den helt enkelt inte.

    Jaja.

  5. Förmodligen är det den kontroversiella benämningen ”svenska” som spökar.

  6. Aha. Tja, det är möjligt. Jag saknar nog pejl i så fall. Då skulle jag nog uppfatta ”svenska nationella sf-kongressen” som mer tveksam. Men, men…

  7. Jag visste inget namn att ge listan så jag kallar den bara något, tills jag hittar något bättre. Men om nu listan av förmådan växer så kan man ju kalla den något annat. Det går ju att ändra efteråt.

  8. ”Svenska nationella sf-kongressen” är inte bara tveksam – det är endast genom att inte spridas utanför sina traditionella marker som den har lyckats undgå semimilitära chockinsatser för att rensa ut de nationalistiska drägg som trycker där.

    //JJ (för övrigt även författare till inlägget 10:26 PM)

  9. Ooh! Chockinsats verkar kul! Får jag vara med?🙂

  10. Tro det eller ej – men det fanns en liten SF-förening i nån svensk mindre stad, där en av medlemmarna öppet var nazist. (Det stod till och med så i föreningens fanzine.)

    Föreningen hette dock inte ”Svenska nationalsciencefiction-rörelsen”… vad hette den nu igen?
    ;-P

  11. Det var väl en SFSF-medlem som blev utesluten i början på 60-talet för nazistsympatier. Bruna löss finns i många fanor.

  12. För att återgå till ämnet tycker jag att det låter som ett ganska kul initiativ, men jag är ju redan med i en bokcirkel IRL och lite på ett hörn på en på nätet. Det är liksom inte kul att låta läsandet styras för mycket av såna här saker, jag vill ha tid att läsa lite vad som faller mig in.

Kommentera

