Sf-fans bloggande runt i Norden

Så är jag åter efter semestern och fanspanandet kan återupptas. Det har börjat bli några fans som bloggar nu. Förutom Anna Davour och Henrick Pålsson som jag tipsat om tidigare och ibland hänvisar till, har Johan Jönsson, Knud Larn och Linköpings Science Fiction-förening börjat blogga om fanniska ting. Sedan tidigare finns också Janus Andersens utmärkta blogg fanzine.dk. Vidare finns det ett par svenska fans som ibland skriver om sf eller fandom i sina bloggar, men inte så ofta att jag tycker att de känns som fanbloggar.

  • Fanzine.dk drivs av Janus Andersen. Fokus är på fanzines, böcker och allmänna sf-nyheter från Danmark.
  • Månskensdans drivs av Johan Jönsson och har ett utpräglat fokus på litteratur, med vissa utflykter till politiskt tyckande.
  • Den Fantastiske Flyvefisk drivs av den fullständigt ofattbart produktive Knud Larn, som med lätthet verkar kunna skriva tusentals ord om dagen om böcker, kongresser och fanzines. Förmodligen den mest läsvärda av alla nordiska fanbloggar.
  • Linköpings Science Fiction-förenings blogg har inte hunnit få så mycket innehåll än, men jag antar att den kommer att påminna om den vilande medlemstidningen Månblad Alfa.

3 svar

  1. Det känns lite oroande att Månskensdans kvalificerar sig trots den uttalade ambitionen att försöka hålla en låg fantastikanknytning, haha.

    //JJ

  2. Skriv mindre om fantastik så plockar jag bort dig!😉

  3. Men jag har ju inte skrivit på fantastik – jag har bara använt texter med fantastikanknytning som exempel.😉

    //JJ

Kommentera

