Magisteruppsats om fanzines vid Bibliotekshögskolan

Jag upptäckte just via uppsatsen om fandom att Karin Andersson i fjol publicerade en magisteruppsats om fanzines (PDF) i ämnet biblioteks- och informationsvetenskap vid BHS (aka Universitet imeni Ingvara Karlssona).

Uppsatsens titel är Gör det själv! – Fansinet i Sverige och de frågor hon försöker att besvara är:

  • Vad är det som utmärker fanzinet som publikation? Vad karaktäriserar ett fanzine i fråga om produktion, publicering, distribution och marknadsföring?
  • Vad är det som utmärker fanzinet som social och kulturell produkt? Vilka mål och motiv kan finnas hos dem som gör fanzines?
  • Hur använder fanzinemakarna sig av Internet? Vilka är skillnaderna och likheterna i detta avseende mellan pappersfanzines och elektroniska fanzines?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: