Utmärkt nummer av Minotauren

Jag nämnde för en dryg månad sedan att det länge efterlängtade trippelnumret av Minotauren hade kommit ut. Av diverse trycktekniska problem med det nya tryckeriet dröjde det till denna vecka innan jag fick mitt nummer, men det var väl värt det.

Minotauren har utvecklats till en av Sveriges absolut mest intressanta tidskrifter för den som intresserar sig för fantasy eller lite udda, äldre litteratur. Jag har inte hunnit läsa mer än enstaka texter i detta nummer, men jag kan redan rekommendera alla som intresserar sig för den här sortens kultur att beställa numret. 182 sidor om Michael Moorcock och Elric, Jules Verne-magasinet, George MacDonald, Lord Dunsany, Freddie Wadling, svensk skräckfilm, nyutkomna böcker och tidskrifter, samt noveller av Poppy Z Brite, William Hope Hodgson och andra. Passa på! Detta är ett pangnummer, och det kommer att sälja slut.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , ,

3 svar

  1. Jo, jag tyckte också att det var ett bra nummer. En mer detaljerad recension är skriven och borde dyka upp på Catahya på måndag.

    Särskilt artiklarna om George MacDonald och Lord Dunsany är utmärkta.

    //JJ

  2. Jag fick ett av mina friex för någon månad sedan och det andra i måndags, så det verkar som att han lyckades trycka en del kopior till det utsatta utgivningstiden.

    Jag tyckte att det var en hel del bra artiklar, Pål Eggerts fick mig att vilja läsa någon av Moorcocks Eternal Champion-böcker (en känslosvallning som böckerna själva snabbt botade mig från), och artiklarna om MacDonald och Dunsany var också intressanta.

    För egen del tyckte jag annars mest att det var kul att få så något man själv skrivit i tryck för första gången.

  3. Ett jättebra nummer speciellt om Moorcock…nu när jag har fått upp ögonen för honom.

Kommentera

