GP skriver om fantasy

Glest med kvinnor i fantasyn heter artikeln, som huvudsakligen baseras på intervjuer med bokhandlare. Min tipsare, Jesper Svedberg kommenterar: GP körde idag en artikel om hur fantasy som översätts till svenska nästan bara skrivs av män och nästan bara handlar om muskelstinna hjältar. Ja, och att det är Frank Frazettas fel att inga tjejer läser fantasy. Det var nog länge sedan jag läste en artikel som är så villig att tänja på fakta för att driva sin tes.

Nå, jag är inte säker på att jag läser artikeln med samma glasögon som Jesper. Tesen verkar mer vara den att episk fantasy traditionellt har rört sig om s.k. manliga värden, våld, makt och monster, men att genren på senare tid har breddats till att innehålla mer än så. Fast en del av påståendena tål inte att synas. För en oinvigd läsare kan fantasy se ut som en genre för män: med manliga författare, manliga läsare och manliga hjältar står det i ingressen, men de senaste tjugofem åren har väl fantasy setts typiskt tvärtom, som en kvinnlig genre i motsats till den ”hårda” manliga genren science fiction. Annars tycker jag nog att artikeln är OK, även om den är lite hattig, svepande och ytlig. Men det hör ju tyvärr ihop med litteraturöversikter av populärlitteratur; inga skarpa, litterära analyser där inte, nej, då blir det ett par intervjuer med bokhandlare samt lite allmänt tyckande av någon som gillar böckerna i fråga.

Tänk er nu en översikt av det elisabetanska dramat på samma sätt… nä, just det. Jaja, nu ska jag inte vara gnällig. Läs själva så får ni se.

Andra bloggar om: , , , ,

13 svar

  1. Trevligt iallafall, att Cecilia Wennerström nämns på listan över svenska kvinnliga fantasyförfattare… och artikeln är trots allt inte ett totalt fördömande av genren. Man får va’ gla’ för det.
    (Och lite kritik av många Tolkien-plagiat i bokhandlarna får fansen tåla.)

    Intressant förresten, att OMSLAGEN på genre-böcker anses vara en bra måttstock på deras innehåll. Är det till syvende og sist bara det som är problemet: grälla, vulgära (men säljande) bokomslag?

    Låter litegrann som förtäckt avund: ”Att de där fantasyförlagen ska vara så fördömt fräcka, och trycka oseriösa och erotiskt laddade omslag som våra kunder inte kan låta bli att se på med intresse!”

    Tja, det är väl bara att ta till samma medel för att sälja Seriös Litteratur? Ha en halvnaken kvinna eller man på omslaget till Kerstin Ekmans nästa bok, så ska ni se att den säljer bättre…
    (Just kidding!!)
    ;-P

  2. Nä, jag håller med om att den i kategorin ”hattiga, svepande och ytliga litteraturöversikter av populärlitteratur” faktiskt är riktigt hygglig. Men den där undersökningen om omslag tror jag finns på riktigt och visade just det som artikelförfattaren påstår.

    PS. Du har bott i Noreg för länge. ”Sidst” stavas med ett ”d” i mitten.

  3. Tesen, så som jag såg den, var att den överväldigande majoriteten av den episka fantasyn som ges ut i Sverige idag är skriven av män och har män i huvudrollerna. Jag tycker helt enkelt inte att det stämmer.
    För det första så har de flesta stora episka fantasyserier både manliga och kvinnliga huvudpersoner. Ta exempelvis Robert Jordan; man kan tycka att han har en mysko kvinnosyn, men flera av huvudpersonerna är faktiskt mycket mäktiga kvinnor. Andra exempel är George R. R. Martins serie (gott om både manliga och kvinnliga karaktärer), David Duncan (de två huvudpersonerna är av vardera könet), Tad Williams och Katharine Kerr. Utöver dessa finns en hel del serier med kvinnliga huvudpersoner, som Elizabeth Moons Paksenarrion-serie, Feist och Wurts Daughter of the Empire-serie och Stephen Donaldsons Mordant’s Need-serie.

    Ett av problemen med artikeln är att det i min mening helt enkelt ges ut för lite episk fantasy idag för att dra några långtgående slutsatser om generella trender; enstaka serier ger helt enkelt för stort statistiskt utslag. Tittar man i bokhandeln idag så är det kanske ont on kvinnliga författare, men gick man bara tillbaka några år så såg det ganska annorlunda ut. Jag vet helt enkelt inte om man kan förvänta sig en så mycket bättre situation, speciellt med tanke på att de flesta stora serier som översätts är bestsellers och på att det inte verkar finnas ett särskilt stort ekonomiskt utrymer för att ta chanser.
    Annars verkar situationen nästan vara den omvända på ungdomsfantasysidan, där verkar det vara vanligare med kvinnliga författare än med män.

    Det är ju uppenbart att utbudet på engelska är betydligt bredare och mer varierat, men jag tycker inte att det är riktigt rätt att vinkla det som att kvinnlig fantasy är speciellt eftersatt, det är bara det att hela genren är så liten i Sverige att det kommer bli snedvridningar oavsett vad man publicerar.

    Kommentaren om omslagen tyckte jag också var löjlig. Det må vara sant att kvinnor inte tycker om Frank Frazetta-liknande omslag med muskulösa barbarer och lättklädda fruntimmer, men kollar man i fantasyhyllan i en bokhandel så ser man att dessa är i en klar minoritet, och de har inte varit populära på minst tjugo år. De flesta omslagen är landskapsbilder och om personer finns med så är de betydligt mindre extrema.

    Angående om fantasy ses som en kill- eller tjejgenre så tycker jag det verkar som om detta främst är ett amerikanskt fenomen. I Sverige så ges det ju inte ut någon sf, så killarna har ju inte det alternativet.🙂

  4. Jag ska tillägga att det var en del saker som var bra med artikeln. Jag gillade att man försökte lyfta fram all den ”urban fantasy” som är så poppis i USA men som är nästan okänd i Sverige och att man försökte bredda genrebegreppet; jag tyckte bara inte att de klagomålen som framfördes var korrekta.

  5. Citat ur GP-artikeln:
    ”Forskning, bland annat vid Bibliotekshögskolan i Borås, visar att fantasyomslag kan skrämma bort unga kvinnliga läsare.”

    OK… men det värsta ett fantasybokomslag kan vara är tråkigt.
    Tråkiga omslag skrämmer bort fler läsare än vulgära omslagsbilder av Boris Vallejo. Några mässings-bikinis behövs nog inte längre… men det krävs alltid mer än bara titeln för att sälja en bok.

    (Undras om Boris Vallejo får tillräckligt med jobb för att försörja sig numera…? ;-))

  6. Artikeln nämnde ett antal kvinnliga fantasy-författare och påtalade bristen på kvinnliga hjältar (jag tror att om man faktiskt räknar efter, så är antalet kvinnor/flickor i minoritet precis som i många andra sammanhang), men missade att nämna Lene Kaaberbøl och hennes böcker om Skämmerskans dotter. Lite synd.

  7. OK, vid närmare läsning kanske jag misstolkade artikeln. Det Maths Claesson sade om om metallbehåar hade inte direkt koppling till undersökningen och det är möjligt att man undersökte omslag som är mer normala för svenska förhållanden.

    Jag håller med dig om tråkiga omslag. Det är möjligt att Susanna Clarke och John Ajvide Lindqvists omslag lockar nya läsare till genren, men när jag var ung så älskade jag de flesta fantasyomslag, och ju flashigare de var desto bättre. Jag hade aldrig börjat läsa ”Låt den rätte komma” in på grund av omslaget, så fantasyböcker med mer smakfulla omslag hade kanske förlorat lika många läsare som de vunnit.
    Man får ju komma ihåg att många läsare faktiskt inte tycker om fantasy, även om de har prövat, och ett ogillande av fantasyomslag skulle ju faktiskt kunna tyda på att man inte gillar den typen av fantasifulla och färgstarka äventyr som erbjuds. Så det är inte så mycket fantasysomslag som fantasy som skrämmer bort dem.

    Angående Kaaberbøl så har jag för mig att hennes böcker är utgivna som ungdomslitteratur, och det verkar som man medvetet har valt att undvika den sidan av fältet.

  8. Ungdomsfantasy/SF-böckerna Terra Hexa (2004) och Terra Hexa II(kommer sommaren 2006) har två unga kvinnliga huvudpersoner i klara hjälteroller.
    De tar initiativ, de är smarta och kloka utan att verka ofelbara… och beundras också av de manliga karaktärerna för dessa egenskaper.

    Tyvärr är båda böckerna skrivna av en man… men jag hoppas Johanna Westlund kan förlåta det.
    🙂

  9. Håll utkik efter fler artiklar om fantasylitteratur i GP.
    En fågel viskade i mitt öra att artikeln fått oväntat många läsarreaktioner, och ämnet kommer att tas upp igen.

  10. ”För en oinvigd läsare kan fantasy se ut som en genre för män: med manliga författare, manliga läsare och manliga hjältar” –> Jo, det är nog faktiskt sant att ”oinvigda” har den uppfattningen. De flesta artiklar i dagspress jag har läst verkar hävda att fantasyläsare i allmänhet är tonårskillar.

    Men det där med omslagen… de enda lite nyare omslag jag kommer på som ser ut på det viset är Terry Pratchett-omslagen…

  11. Omslagen till DISCWORLD-böckerna är väl vackra? Och humoristiska dessutom…

    Det finns ett mönster i den här sortens generaliseringar: det värsta i genren hålls fram som typiskt för den.
    Litegrann som om kritiker av deckare skulle hävda att all kriminallitteratur är på nivå med Deckarnöten i Fantomen.

    Sånt får mig att undra om genre-beteckningar är till mer skada än nytta.

    Det finns dålig fantasy och mediokra Tolkien-epigoner. Så varför ska all bättre fantasylitteratur behöva lida för det? Kanske är det ”säkrast” att helt undvika att placeras i ett fack…
    :-/

  12. Ja, Tycker att det är mycket gnäll och lite ficklampa i artikeln.
    Men sen kan man ju fundera på varför denna artikel har skrivits, de schablonbilder som målas upp verkar nästan bara stämma in på Fader Tolkien.
    Apråpå Terry Pratchett och denna artikel så läste jag nyligen Monstrous Regiment av honom, den behandlar vissa kvinnofrågor på sedvanligt Pratchett-vis synd att den inte finns översatt för då skulle denna artikel inte blivit skriven;)
    Syns på GHuben Johan

  13. Psst… ifall någon här ska ge ut sin egen fantasybok och behöver få gjort ett snyggt omslag till rimlig kostnad, kontakta mig! Jag gör omslagsdesign till mina böcker — bild och text i ett — och gör det också gärna åt andra. (Med eller utan metall-bikinis; valet är ditt.)

    -A.R.Yngve
    http://yngve.bravehost.com/gallery.html

Kommentera

