Science fiction och den akademiska världen

Idag uppmärksammar vi Britt Farstad, som vid Umeå universitet doktorerar på Peter Nilson. Perspektiv som berör människans plats i tillvaron, kroppen och tanken, identitet, kreativitet, människa – maskin, cyborgar [sic!] och hypotetiska konsekvenser av vetenskaplig forskning är några av de aspekter som ingår i undersökningen, skriver hon i sin presentation på universitetes webbplats.

Hon är också huvudansvarig för en filmkurs vid universitetet, med namnet Science fiction och cyberkulturer.

Andra bloggar om: , ,

4 svar

  1. Närmare bestämt är Farstad doktorand i litteraturvetenskap och jobbar med Nilsons sf-romaner.

  2. Eh, ja. Det var väl det jag skrev? Eller kunde det jag skrev tolkas på något annat sätt? Jag är lite hemmablind…

  3. Iofs en tramsig poäng, men jag var själv i min okunnighets mörker tvungen att kolla Umu:s webbsajt för att ta reda på om Farstad kanske var astronom eller idéhistoriker. Nilson gjorde ju en del annat än skriva skönlitt.

  4. Ja, hemmablindhet, som sagt. Det här är en sf-blogg och jag berör aldrig ämnen som astronomi eller filosofi här, så för mig var det självklart att det handlade om Peter Nilson som författare.

Kommentera

