Määttä i pressen

Jerry Määttäs avhandling Raketsommar har fått en del uppmärksamhet i medierna, men dagens recension i Helsingborgs Dagblad tyckte jag var en av de lustigare:

Som litteraturvetenskap betraktad är det oklanderlig grundforskning, men kritiken blir densamma som drabbade science fiction: den tekniska briljansen och det generaliserande idémässiga innehållet tar överhanden, på bekostnad av en djupare och empatiskt färgad skildring.

Det var också en kritik av en litteraturvetenskaplig avhandling…

Andra bloggar om: , , , ,

8 svar

  1. Wow. Det där var bland det mest nedlåtande jag någonsin stött på. Recensionen känns mer ämnad för att skapa kredd bland andra kultursidejournalister än för att verkligen försöka ta sig an Määttäs bok.

  2. Recension av Jörgen Anderssons recension av Raketsommar:

    ”Men tyvärr lyfter inte recensionen från skrivmaskinen och skjuter iväg mot den högre kulturens sfärer. Därtill är Jörgen Andersson alltför ytlig och oreflekterande. Andersson uppger att han läst Määtäs bok. Ingenstans skymtar ett direkt citat från den.

    ”Som recension betraktad är den nästan formellt godkänd, men det generaliserande fördomsfulla innehållet tar överhanden, på bekostnad av en djupare och empatiskt färgad recension.”

  3. Jag tror i och för sig att Jesper har fel. Jag misstänker att recensenten kände sig missnöjd med boken för att den hade kunnat vara något annat än den var, men om åsikten var ”Som avhandling är den god, men det var fel att ge ut den på detta sätt och tro att den har lika mycket att säga lekmannen”, så hade recensenten kunnat skriva det. Personligen håller jag inte alls med. I likhet med opponent och betygsnämnd tycker jag att det är en välskriven och engagerande bok; ett föredöme för hur man som litteraturvetare kan skriva tillgängligt och spänstigt.

  4. Jag menade inte att recensionen var nedlåtande mot Määttä, utan snarare mot science fiction i allmänhet. Jag tog väl i lite när jag sade att den var bland det mest nedlåtande jag sett, men det är ganska uppenbart att recensenten har extremt lite repekt för genren.

  5. Jesper: Nu är jag i och för sig rätt trött, men när jag läser den tolkar i alla fall jag det som att recensenten inte ger uttryck så mycket för egna åsikter som han försöker spegla de generellt härskade vid den aktuella tidpunkten: litterära smakdomare, [t]idens finkulturella pekfinger, skiljelinjen dras mellan rumsren och förkastlig litteratur, ?[g]odkända? verk et cetera är inte termer jag brukar träffa på hos personer som vill nedvärdera hela populärkulturella genrer.

    Eller missförstod jag dig nu?

    //JJ

  6. Med risk att övertolka (typiskt SF-fansen att diskutera på det här viset, inte sant? ;-)): recensenten skriver inte bara för läsarna, men också för redaktören och sina kollegor.

    Med andra ord: han vill inte verka ”uncool” inför grabbarna. Så fram med den ironiska, vagt nedlåtande distanseringen. Beväpnad med den kan han skriva om sajens fickschån i en svensk tidning och ändå slippa förlora ansiktet.

  7. läset faktiskt något liknande på mellanrummet.blogg.se…

  8. mellanrummet.blogg.se – har Lennart Svensson börjat blogga?

Kommentera

