Internationell e-postlista för SF

Den energiske argentiske sf-entusiasten Sergio Gaut vel Hartman har skapat en e-postlista på Yahoogroups för läsare och författare av science fiction och fantasy världen över. Förstår jag saken rätt är tanken att man skriver på ett av fem språk: engelska, spanska, franska, italienska eller portugisiska, och så försöker man att anstränga sig så mycket som möjligt för att förstå vad folk skriver på de andra språken. Fungerar säkert bättre för romansktalande än oss germaner, men, men.

Man går med på listan här: ar.groups.yahoo.com/group/planetasf.

Andra bloggar om: , , ,

2 svar

  1. Jag tycker det låter alldeles fantastiskt bisarrt med en internationell lista där man förväntas försöka förstå varandra på språk som franska, portugisiska och engelska. Hade det bara varit för talare av romanska språk hade jag förstått det och den enda effekten lär väl bli att germaner utan djupare romanska språkkunskaper håller sig undan, men skulle han mot all förmodan få med en mängd nordeuropéer och amerikaner ser jag inte hur det skulle kunna gå annat än väldigt fel. Underbart.

    //JJ

  2. Jag funderar på att gå med och enbart skriva på grekiska, med grekiska alfabetet. Och kommentera som en galning, helt oavsett om jag förstår det jag kommenterar eller inte (och det gör jag bara om det är skrivet på engelska). Skulle det mot förmodan finnas någon medlem på listan som kan grekiska övergår jag snabbt till att skriva på svenska, fast med grekiska bokstäver. Mer förvirrande än listan i sig kan det ju i alla fall inte bli. Den där karlen har ända sedan jag först stötte på hans bisarrerier slagit mig som ett original av ett slag som jag inte sett ens inom fandom tidigare (långt ifrån det besynnerligaste originalet, men han är helt enkelt en ny sort – en aldrig tidigare skådad art).

    Kör hårt,
    Bellis

Kommentera

