Åcons bokhedersgäst

Kongressen Åcon, som går av stapeln i Mariehamn om en dryg vecka, har utsett Dan Simmons bok Hyperion till sin bokhedersgäst. Det kommer att hållas diskussioner om romanen, dess förtjänster, struktur och påverkan på sf-fältet, så alla deltagare uppmanas att friska upp minnet av den. (Eller snabbläsa den, för dem som tvingas erkänna att de ännu inte läst den. Det är den värd!)

Mer information hittar du på Åcons webbplats.

Andra bloggar om: , , , , ,

6 svar

  1. Skoj ide!

  2. Bah. Det är väl inte mycket att göra åt saken nu, men alla som någon gång i framtiden har tänkt ordna en kongress och händelsevis läser det här: meddela inte sådant här så att det når kongressmedlemmarna en vecka innan kongressen. Jag har funderat på att läsa Hyperion ett par gånger, men det har aldrig blivit av att jag införskaffat den, och även om jag beställer hem den nu så kommer den förmodligen inte fram förrän efter att jag har åkt. Den finns säkert i flera boklådor i Göteborg, men jag har inga ärenden dit innan kongressen och att åka sammanlagt tjugo mil bara för att köpa en bok känns lite väl långt. Vi har inte något fantastiskt utbud av science fiction i Vänersborg, tyvärr.

    //JJ

  3. Ja, jag vill inte vara surgnök och gnällspik, men ”Huh? Det säger de en vecka före kongressen?” var ungefär min första reaktion med. Överhuvud så är det här programmet väldigt, väldigt sent – jag tror exempelvis inte att de har börjat tillfråga panelister i någon större utsträckning än. Det finns rutiga och randiga orsaker till det – barnafödslar samt jobbstressade organisatörer, men jag kommer nog framföra önskemålet under sessionen om Åcons framtid att den gärna hade fått vara lite mer sercon och lite mindre relax.

  4. Någon snäll person som skall till Åcon och har nämnda bok i format som tål resan men inte är för ansträngande att ta med, så att jag kan bilda mig en någorlunda uppfattning om den till på lördagen?

    //JJ

  5. Jovars. Jag kan ju bläddra genom den på färjan – för du far väl med Silja? – så kan du få den i land när vi möts. Men bättre är ju om du kan låna den av någon som åker med Silja, för överfarten är ju ett bra tillfälle att läsa i den.

    Fast lite synd låter det att skumma igenom Hyperion…

  6. Nä, jag åker från Uppsala, faktiskt. Sten (liksom ett flertal snälla stockholmare) erbjöd mig övernattning och påpekade hur smidigt det var att åka med Eckerö Linjen, och när det dessutom visade sig att den billigaste biljetten som gick att få tag på just då råkade vara ett kvällståg till Uppsala så kändes det som en god idé.

    Vad det gäller bara programmet så verkar det som det viktigaste är att ha läst den till på lördagen, om jag tolkar det rätt.

    //JJ

Kommentera

