Oslo Science Fiction-Festival

Oslo Science Fiction-Festivals webbplats är nu uppe, och alla hedersgäster annonserade. Utländsk författarhedersgäst är som tidigare nämnts Tim Powers. Övriga hedersgäster är den brittisk-norske barnboksförfattaren Philip Newth, den norske serieskaparen Mads Eriksen samt den kända svenska sf-fanen Carolina Gómez Lagerlöf.

Jag fick först för mig att de lovar att hela programmet före 20.00 skulle vara, inte barnanpassat men barnvänligt, och skrev det därför i första versionen av den här notisen. Men antingen har de ändrat den texten eller så läste jag fel. En av programsalarna ska vara barnvänlig före 20.00 varje dag. (Befriad från våld och sex, får man förmoda. Jag begriper inte riktigt den här tanken – jag har aldrig upplevt det som ett problem att ha paneler och filmvisning med vuxna teman på kongresser, men tydligen gör norsk fandom det.) Man utlovar också en Buffy singalong.

Mer information lovas med tiden.

Andra bloggar om: , , , ,

3 svar

  1. Det var ett fiffigt beslut att kalla tillställningen ”festival” istället för ”kongress”. Låter avgjort festligare och inte så exklusivt.🙂
    Hoppas det lockar besökare även utanför ”den inre kretsen” av fans.

  2. Jag håller helt med. Jag förespråkade detsamma för Imagicon, men fick inte alls kommittén med mig. Det finns filmfestivaler, bokfestivaler, kulturfestivaler etc. Det ger en mycket tydligare signal om vad det handlar om.

  3. Hm. Som en av dem som protesterade i ImagiCon-kommittén kan jag tillägga att jag nog inte tycker att det ger en tydligare signal om vad det handlar om. Likheterna mellan exempelvis en filmfestival och en sf-kongress är mycket få. Jag misstänker att de som varit på fantastikfestivaler eller för den delen musikfestivaler av olika slag (de där Star Trek-jippona, Roskilde och annat sådant) skulle bli rätt konfunderade av en sf-kongress om de kom dit för att den kallades festival.

    Kör hårt,
    Bellis

Kommentera

