Läsvärt i bloggvärlden vecka 14

Uppsnappat av det som skrivits på andra bloggar senaste veckan:

Gå till litteraturen istället, Johanna Paulsson

På i mitt tycke ganska goda grunder sågar Johanna Paulsson det slentrianmässiga tänkandet i sf-filmer som Avatar, i en kommentar om Rymd och ras. Sf-genren har kört fast i koloniala fantasier. Men det finns ju fantastiska författare, som diskuterar ras, kön, människovärde, slaveri, religion, sexualitet, makt och andra ämnen på ett helt annat sätt! Så där så att man känner hur hjärncellerna tar små skutt och omgrupperar sig till nya banor….

Läs vidare på Snowflakes in Rain, 5 april 2010

Kallocain, RUT-avdrag och science fiction-städer

Nu sitter jag här, arbetsoförmögen pga vädret, och har just plöjt halva Karin Boyes Kallocain. Det var en otippad läsupplevelse eftersom jag egentligen hade tänkt laga ett tak här i datjan och inte hade någon lektyr med mig. Kallocain är så välskriven och älskvärd, men den fastnar med bägge fötterna i sin samtids fascismscenario och psykoanalys och så kommer man inte längre….

Läs vidare på Håkan Forsells arbetsbok, 5 april 2010

Framtiden var bättre förr

Det är mörka tider för gamla science fiction-nördar som jag. Det var åratal sen det producerades nån riktigt bra, dystopisk framtid i bokform eller på film. Annat var det på 80-talet, då cyberpunken stod på sin absoluta topp. Det var ett par år innan Internet slog igenom och datorer var mans egendom, så skildringar där man jackade in eller interfacade kändes verkligen som en ganska möjlig framtid, där vi smälte samman med maskinerna, à la Robocop, Total Recall eller Universal Soldier. Cyberpunkförfattare som Bruce Sterling och Willian Gibson uppfann världar där människors hjärnor användes som gigantiska hårddiskar för att transportera hemliga uppgifter…

Läs vidare på Fröjdhpunktse, 7 april 2010

6 svar

  1. En sådan bra idé att lägga in länkar till läsvärda blogginlägg!

  2. Det är en tanke jag har haft ett tag. Jag hittar ofta en massa läsvärda inlägg på bloggar som inte vanligen handlar om sf, men som jag inte har så mycket att säga om att det platsar här. Men jag kan ju alltid peka ut inläggen (och bloggarna) för andra.

    • Bra tanke, som sagt. Det var bara Snowflake som jag öht kände till sedan tidigare.

      • Ja, Snowflakes in Rain ingår ju egentligen inte i gruppen ”bloggar som inte vanligen handlar om sf”.

  3. Tack för länkning, och för att jag nu hittar spännande saker här också.🙂

  4. Yay, mer sånt här.🙂

Kommentera

