K G Johanssons Googolplex

Jag har en bekännelse att komma med.

Jag har aldrig läst någon roman av K G Johansson. Varför vet jag inte; namnet är för en sf-fan välkänt sedan länge, han var aktiv i svenska sf-fanzines på 70- och 80-talen och har gjort sig känd som en duktig översättare. Men nu måste jag rycka upp mig.

Varför jag inser detta just nu beror på att jag precis läste Peter Öbergs recension av K G:s senaste roman, Googolplex, som utkom för två veckor sedan på Wela förlag (både som tryckt bok och som e-bok, se förlagets webbsida):

Googolplex är science fiction i världsklass. Dom detaljer man skulle kunna anmärka på är små och hindrar inte boken från att vara bland det bästa som skrivits i Sverige, science fiction eller inte. Det är en komplex berättelse med många beståndsdelar (som alla hör ihop), men samtidigt enkel och intim då K G Johansson struntar i nonsens och chimärer och helt inriktar sej på kärnan i människans, eller Jacks, existens.

Om det finns någon rättvisa tar K G Johansson hem vartenda litteraturpris som finns i Sverige. Det enda jag beklagar är att jag genom denna text inte kan göra boken rättvisa. Men det finns det ett enkelt bot för: läs den.

Läs hela recensionen på Spektakulärt.

2 svar

  1. Med frakten inräknad verkar det kosta ungefär lika mycket att köpa den tryckt direkt från Wela – http://www.welaforlag.se/bestall.htm – som från Adlibris – http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9186081098 .

  2. Hmm. Jag håller på med den nu. Recension dyker upp på Catahya. Jag är inte helt överens med Öberg, kan jag väl avslöja. Men jag har å andra sidan inte läst ut boken än.

    Ett tips är att du läser ”Frukost i skymningen” så länge istället.🙂

Kommentera

