Sommarkurs om science fiction-historia

Via Catahya får jag nys om en kurs om science fictions historia vid Karlstads universitet.

Kursen erbjuder en översikt över science fiction-genrens framväxt och utveckling med tonvikt på perioden från 1800-tal till nutid. Ett antal centrala verk, både inom litteratur och film, studeras i relation till en historisk genreöversikt.

2 svar

  1. Jag tycker att det vore intressant att veta vem som undervisar i ämnet, men såvitt jag ser står inte det på universitetets hemsida. Men vad jag ser och vad som verkligen står i internetsammanhang är två helt olika saker. Finns det någon länk eller något man kan trycka på för att få fler detaljer om kursen?

    Kör hårt,
    Bellis

  2. Om du klickar på Mer information får du reda på att det är Johan Wijkmark som är kursansvarig (och min gissning är att det är han som är undervisande lärare). Han skrev en avhandling om Antaktis i amerikansk 1800-talslitteratur om jag minns rätt. Däremot verkar de inte ha lagt upp kursplan eller litt.listor ännu.

    /Stefan

Kommentera

