Nytt sf-förlag: en söt robot

Via Sci-fi Nytt får jag nys om förlaget en söt robot, som ska ge ut science fiction. ”Och inte vilken science fiction som helst! Nej, det ska vara lättillgängligt, med fokus på en bra berättelse.”

Det börjar med att grundaren Lars Östling ger ut sin egen bok Tornet, som ska komma ut i sommar.

7 svar

  1. Vilken förbluffande programförklaring! Citat: ”Förebilder är bl a Isaac Asimov, Robert A Heinlein, A E van Vogt, Robert Silverberg och kanske t o m Clifford Simak.”

    Vad då ”kanske t o m Clifford Simak”, medan den bisarre A E van Vogt och den träige Isaac Asimov tydligen tas som självklara förebilder…? Har de här människorna *läst* sina utannonserade förebilder?

    Kör hårt,
    Bellis

    • Hoho, ja visst har jag läst dem! Sen är det ju en smaksak vad man gillar.

      ”Kanske t o m” beror på att Simak skriver mer avancerat, fantasifullt, ”svårt”. Inte lika lättillgängligt och över min egen författarförmåga ( i mina ögon). Får jag in manus som ligger i nivå med Simak ger jag ut dem, men det är bara ”kanske” jag får den möjligheten…

      Kallar du van Vogt bisarr och Asimov träig kanske du inte ska satsa stenhårt på att läsa böcker från en söt robot. Fast man kan ju ha fel!🙂

      /Lars

      • Hm. Får Lars meddelande om att jag svarat trots att jag inte tryckte på ”Svara”-knappen? Jag gör det med denna lilla extrakommentar för säkerhets skull.

        Kör hårt,
        Bellis

  2. Det här var ju glädjande och överraskande! Med *det* skälet att säga ” Kanske t.o.m. Simak” kan jag bara applådera, men möjligen skulle det framgå lite tydligare. I alla fall jag uppfattade det negativt.

    Till saken hör att Clifford D. Simak och Ray Bradbury i mina ögon är sf-fältets främsta författare, inte minst av de skäl du nämner. Vidunderliga stilister båda två och dessutom – ovanligt i sf-sammanhang – utpräglade humanister.

    A. E. van Vogt tycker jag är bisarr för att han ofta helt enkelt inte kunde skriva en sammanhängande berättelse och mest öste på diverse superövermänniskor och annat krafs. Fast Slan, The Voyage of the Space Beagle och ett antal av novellerna är bra, medges. (Även om Slan slutar helt obegripligt. Rule the sevagram?). Isaac Asimov, å sin sida, var ju stilist i nivå med en skolpojke och outhärdligt träig. Jag översatte under vånda hans klassiska Nightfall häromåret och missar fullständigt varför den är en klassiker. Hans berömda trilogi har jag aldrig orkat läsa, även om jag försökt.

    Fast jag applåderar ditt initiativ oavsett detta och ska gärna ta del av böckerna!

    Kör hårt,
    Bellis

    • Det var roligt att höra! Jag skriver ofta ganska kortfattat eftersom folk inte alltid orkar läsa långa texter på hemsidor – då kan det bli lite otydligt ibland men det får man ta.

      Det är alltid intressant att diskutera författare, tycker jag. Asimov tycker jag om för hans berättelser. Jag håller helt med om att han inte är någon stilist utan skriver tråkigt och till och med segt, men jag läser ändå det mesta med glädje av någon anledning. van Vogts bästa böcker är Isher och framför allt Makten-tvålogin och visst är han ibland konstig men det är ju faktiskt Simak också?

      Min egen erfarenhet som författare (inte så stor än, medges) är att slutet är svårast att få till. Allt flyter på fint ända till sista kapitlet när allt ska knytas ihop…

      Tack för kommentarerna!
      Lars

  3. Varfrö titta bakåt Titta framåt som de engelska spaceopera som Morgan, Baxter, Reynolds, Hamilton som fick mig att delvis lämna fantasy
    Kör hårdare
    Lars-Åke

    • Jag trodde att SF handlade om att titta bakåt? Tryggt, varmt, skönt…

      Jag har ju dessutom fullständigt glömt att ta upp mina serieinfluenser, som Linda och Valentin, Blixt Gordon och (svårt att plocka fram det här, men jag måste väl) Judge Dredd.

      Och filmer som det ju finns så mycket av: Dark City, Matrix, Avatar, Alien, Outland, I Robot, Barbarella…

Kommentera

