Erik Jonsson om bortglömd svensk sf

I den avslutande delen av sin artikelserie ”Den förlorade Norrlandslitteraturen” skriver Erik Jonsson i Västerbottens-kuriren om Elfred Berggrens roman Robotarnas gud:

Med stigande överraskning läste man sommaren 1932 en roman av en nyligen bortgången ingenjör, som under sin sjukdomstid sysslade med filosofiska och mekaniska forskningar men till slut enbart kunde resumera sina tankar i berättande form. Författaren hette Elfred Berggren och var född i Byske. Efter studier i Uppsala hamnade han vid Österåsens sanatorium och det var där han författade denna sin enda bok, Robotarnas gud. Som titeln låter avslöja är det en science fiction-roman, men inte bara en fängslande, vetenskaplig äventyrsfantasi för ungdomen utan samtidigt en bok av hög intelligens och andlig hållning. Med spänt intresse följde läsare och recensenter diskussionerna och njöt av den stringenta, genomtänkta framställningen. Det finns i svensk litteratur närapå inget av just denna typ. Snarare fick man söka engelska motsvarigheter som H.G. Wells och Jules Verne.

Läs resten!

Mycket intressant, denna roman hade jag aldrig hört talas om. Den finns att läsa gratis på Projekt Runeberg.

5 svar

  1. Jag googlar mig till att killen hamnade på sanatoriet på grund av tuberkulos och att sjukdomen hindrade honom från att någonsin verka som ingenjör.

  2. Tack för omnämnandet. Mer om Elfrred Berggrens märkliga öde (hur det kom sig att han blev författare) går att läsa i tidskriften Provins #2 2009. Där finns. förutom en längre essä, även en tidigare opublicerad novell av Berggren.
    mvh Erik

  3. Jag tog tillfället i akt och googlade litet, och för den intresserade kan numret beställas här: http://www.tidskriftsbutiken.nu/issue_info.php?iss=15489 eller här: http://bit.ly/4X4kYH

  4. Kan då berätta, när jag har er på tråden, att jag forskat kring Elfred Berggren i över ett år nu. Under tiden har jag funnit mycket udda och intressant, såsom att han brevväxlade med sin tids stora litteratör. Ex nobelpristagaren Maurice Maeterlinck (även han en författare som stundtals rörde sig inom fantastikens ramar). Därtill har jag skramlat ihop en ansenlig mängd artiklar, essäer, noveller och sagor som Berggren delvis författat under pseudonym (inklusive ett par opublicerade). Hans privata fotoalbum har jag också fått till låns av släkten Berggren, liksom delar av hans kvarvarande korrespondens. Materialet ligger till grund för en uppsats som jag färdigställt, men sedan låtit bli att lägga fram, eftersom jag inte är helt nöjd med den. När den är klar ska jag se till att informera svensk SF-fandom. Min infallsvinkel på författarskapet Berggren har hela tiden varit ett annat. För mig är han särskilt intressant som norrlandsförfattare med udda intressen.
    Har, främst utifrån detta perspektiv, hållit i en föreläsning om Berggren och kommer köra en till på Littfesten i Umeå under våren. Välkomna då!

  5. Robotarnas gud finns att köpa på ett antikvariat fjärran dig, i Ystad. Fint att den finns på Projekt Runeberg också.

Lämna en kommentar